Vores hus

Børnehuset Kløvergården er en delvis økologisk ude børnehave.
Vi er en del af Område Nord under Kalundborg Kommune. Vi er normeret til 63 børn i alderen 3 – 6 år, men kan rumme op til 79 børn.
Vi er bosiddende i en nedlagt landejendom, hvortil der er lavet en større tilbygning.
I den nedlagte landejendom (gl. hus) bor de 4-årige, og førskolegruppen.  I tilbygningen (nye hus) bor vuggestuen og de yngste børnehavebørn.

I det nye hus er der plads til 36 børn, og i det gamle hus er der plads til 43 børn. Der er til hvert hus, tilknyttet faste voksne.

Når man ankommer til Børnehuset Kløvergården, ser man den lange nye bygning til højre, hvor skiltet "Kløvergården" er på husets gavl. Når du fortsætter ind af lågen, kan du se legepladsen, små stisystemer, kroge og huleområder, og bede hele vejen op til kontorbygningen, som ligger på tværs af legepladsen. Bag kontorbygningen, finder du vores vinkelhus, som er den nedlagte landejendom. Vi har i denne bygning, et inde-værksted, der bruges til kreative aktiviteter.

Ved siden af vores landejendom, er der en stor bålplads med overdækning på den ene side, hvor den anden side byder på kæmpe lade med rutsjebane, klatrevæg, og balancebomme. Vi har én tønde land jord tilknyttet vores huse, så der er masse af plads til, at boltre os på, og ikke mindst plads til motorisk udfoldelse og udfordringer . Vi har legehuse, gynger, cykelbaner, sandkasser og gode klatretærer.

Vi har god mulighed for udflugter i nærområdet, vi ligger i gåafstand til 2 skoler, Tømmeruphallen med springcenter, BMX-bane, den lokale brugs, Tømmerup -Holmeskoven og naturområdet Loch Ness.
Bussen køre hver halve time til Kalundborg.
Vi er en institution der året rundt nyder udelivet.
Vi vægter trivsel, anerkendelse, læring og udvikling i tilrettelæggelsen af vores pædagogiske arbejde.

Vores dejlige børnehus rummer derfor:
Værkstedet

Her får kreativiteten og fantasien lov at blomstre. Alt kreativt materiale står synligt fremme, så man kan lade sig inspirere, barn som voksen.
Rummet egner sig i særdeleshed til aktiviteter så som maling – papmache - gipsstøbning – obduktion af døde dyr – klippe/klister aktiviteter.

Laden
Her er der mulighed for motorisk udfoldelse. Her er klatrevæg -Balancebom -Rutchebane -Rebstige

Bålhytten
Her laver vi bål og øver regler, personlige og sociale kompetencer. Her er der mulighed for at eksperimentere -lave bål mad, samt ro til fordybelse og nærvær.

Cafeèn
Her er der mulighed for at tegne -læse -lægge puslespil og her spiser de ældste børnehavebørn ofte deres eftermiddagsmad.

Legepladsen
Vores legeplads danner ramme for mange forskellige aktiviteter og læringsmiljøer.
Vi har en stor have med sandkasser, cykelstier, gynger og mange buske og huler, hvor børnene på tværs af huse, alder og grupper kan mødes og lege.
Derudover har vuggestuen deres egen legeplads med cykelbane, gynge, sandkasse, balance bum og små bakker til motorisk udfoldelse.
Skoven er et særligt område, der egner sig til lærerige eksperimenter om naturen og livet der udfolder sig herom. Her har man mulighed for at klatre i træer.

Børnehaven er opdelt i 3 aldersopdelte grupper.

• Småbørnsgruppen der er for de 3årige. Her starter barnet sit børnehaveliv, og i trygge rammer øver barnet sig i at gå i børnehave.
  • Mellemgruppen er for de 4årige. Barnet ved nu hvad det vil sige at gå i børnehave, og bevæger sig nu trygt rundt i husets læringsrum ude som inde.
  • Førskolegruppen er for det kommende skolebarn. Her øver barnet sig i at blive skoleparat.

Kom forbi og se vores skønne sted. Det skal opleves! Find flere oplysninger under Kontakt os, hvor du kan aftale besøg.

Ene side af Kløvergårdens ene hus  Fronten på Kløvergårdens ene hus
Sandkasse ved Kløvergårdens ene hus  Små legehuse ved Kløvergårdens hus
Pige klatre i træet ved Kløvergårdens hus  Bålhytte hvor man ser tre børn sidde i baggrunden
Midterpladsen i Kløvergårdens område med deres huse, som ligger omkring  Udendørs legehal med rutsjebane